Managementul Obiectivelor

Managementului prin obiective (MBO) este un proces de definire a obiectivelor in cadrul unei organizatii, in care managementul si angajatii agreeaza de comun aceste obiective inteleagand importanta lor strategica pentru organizatie. Termenul de “management prin obiective” a fost popularizat de Peter Drucker in 1954 in cartea sa “The Practice of Management”.

Descriere. Principalele Beneficii

Esenta MBO este stabilirea obiectivelor participative, alegerea unui curs de actiune si de luare a deciziilor. O parte importanta a MBO este masurarea si compararea performantelor efective ale angajatului cu standardele stabilite. In mod ideal, cand angajatii insisi au fost implicati, cu scopul de a stabilii si a alege cursul de actiune care trebuie sa fie urmat de acestia, ei sunt mai susceptibili in a-si indeplini responsabilitatile. Principiul de baza din spatele Managementului prin Obiective (MBO) este acela ca angajatii sa aiba o intelegere clara a rolurilor si responsabilitatilor asteaptate de la ei. Ei pot intelege apoi modul in care activitatile lor se refera la realizarea scopului organizatiei. MBO plaseaza, de asemenea, pe un loc important, importanta indeplinirii obiectivelor personale ale fiecarui angajat.

Unele dintre caracteristicile importante si avantajele MBO sunt:

1. Motivarea – Implicarea angajatilor in intregul proces de stabilire a obiectivelor si cresterea abilitatii angajatilor. Acest lucru creste satisfactia angajatilor la locul de munca si angajamentul acestora.

2. O mai buna comunicare si coordonare – Comentariile frecvente si interactiunile intre superiori si subordonati ajuta la mentinerea relatiilor armonioase in cadrul organizatiei si, de asemenea, poate  rezolva multe probleme.

3. Claritatea obiectivelor

4. Subordonatii tind sa aiba un angajament mai mare pentru obiectivele stabilite pentru ei insisi decat cele care le sunt impuse de catre o alta persoana.

5. Managerii pot asigura ca obiectivele subordonatilor sa fie legate de obiectivele organizatiei.

Domenii si niveluri

Obiectivele pot fi stabilite in toate domeniile de activitate (productie, marketing, servicii, vanzari, R & D, resurse umane, finante, sisteme de informare, etc). Unele obiective sunt colective, pentru un intreg departament sau intreaga companie, altele pot fi individualizate.

Obiectivele au nevoie de cuantificare şi monitorizare. Sistemele de informaţii credibile de management sunt
necesare pentru a stabili obiective relevante şi pentru a le  monitoriza într-un mod obiectiv. Oferirea  de stimulente (bonusuri) este adesea legată de rezultanta atingerii obiectivelor.

Obiectivele au nevoie de cuantificare şi monitorizare. Sistemele de informaţii credibile de management suntnecesare pentru a stabili obiective relevante şi pentru a le  monitoriza într-un mod obiectiv. Oferirea  de stimulente (bonusuri) este adesea legată de rezultanta atingerii obiectivelor.