Managementul performantei

Un indicator de performanta sau Indicator cheie de performanta (KPI) este un termen industrial argotic  pentru un tip de masura a performantei. KPI-urile sunt utilizate in mod obisnuit de catre o organizatie pentru a evalua succesul unei anumite activitati in care este angajat. Uneori, succesul este definit in termenii realizarii de progrese spre obiectivele strategice, dar de multe ori, succesul este pur si simplu definit ca realizarea repetata a unui anumit nivel de obiectiv operational (zero defecte, satisfactia clientilor 10/10, etc).

In consecinta, alegerea unor KPI corecti se  bazeaza o buna intelegere a ceea ce este important pentru organizatie.

Descriere. Principalele Beneficii

“Ceea ce este important” de multe ori depinde de departamentul care masoara performantele – KPI util pentru o echipa financiara va fi destul de diferit de KPI alocat fortei de vanzari, de exemplu. Din cauza necesitatii de a dezvolta o buna intelegere a ceea ce este important, selectare indicatorul de performanta este adesea strans asociatea cu utilizarea diferitelor tehnici pentru a evalua stadiul actual de afaceri, si activitatile sale cheie. Aceste evaluari de multe ori conduc la identificarea potentialelor imbunatatiri, si ca o consecinta, indicatorii de performanta sunt de obicei asociati cu initiativele de “imbunatatire a performantei“. O metoda comuna pentru alegerea KPI-uri este de a aplica un cadru de gestionare, cum ar fi Balanced Scorecard.

Categorizarea indicatorilor

Key Performance Indicators definesc un set de valori utilizate ca si valori  de referinta. Aceste prime seturi de valori, care sunt oferite sistemelor responsabile de rezumarea informatiilor, sunt numite indicatori. Indicatorii identificati ca posibili candidati pentru KPI-uri pot fi rezumati in urmatoarele sub-categorii:

•             Indicatorii cantitativi care pot fi prezentati ca un numar.

•             Indicatori practici care interfereaza cu procesele deja existente ale organizatiei.

•             Indicatori directionali care specifica daca o organizatie isi imbunatateste activitatea sau nu.

•             Indicatorii actionabili sunt folositi in controlul unei organizatii.

•             Indicatori financiari utilizati in masurarea performantei si atunci cand ne referim la un index de operare.

Intreprinderile pot utiliza KPI-uri pentru a stabili si a monitoriza progresele spre o varietate de scopuri, inclusiv obiectivele de fabricatie Lean, MBE (Minority Business Enterprise) si a diverselor cheltuieli, initiativelor de mediu etc